This LIFE is semi-retired.

Hi! I'm updating this space to tell you guys that this second, seemingly, kinda, sort of unsuccessful attempt at deeply documenting my thoughts I call a blog will now be semi-retired. Facebook status updates and tweeting are a lot easier these days to blab about things like my views on life, society, and current events. Blogging, however, takes a little bit of thought. Heck, even THIS pinned post takes a while to be typed too.

The NARNIA division, however, I shall try and actively live it up; where I'll say good or crappy things about films, TV series, music, video games, events, or literature I have read... if this lazy-leech thing ever comes off of my brain, that is. 'Till then.

20120223

Indahnya peribahasa kita.

Berakit-rakit ke hulu,
Berenang-renang ke tepian;
Bersakit-sakit dahulu,
Bersenang-senang kemudian.
Persetankan cliche tak cliche; bagi aku peribahasa ni memang akan relevan sampai bila-bila pun. Menjadi budak muda yang masih lagi belajar dan bergantung pada duit mak bapak macam aku ni, aku rasa sedihlah... sebab muda-muda dah berhutang dengan Pak Pitihpith-en. Bapak pun bukannya kaya. Kerja part-time yang tak pernah dapat tu pun nampak gayanya memang bukan rezeki aku buat masa sekarang. Lepas tu, selalu je aku tengok dekat dua ekor gergasi besar social networking tu, mengomel je kerja manusia seangkatan aku ni pasal kesusahan hidup sebagai seorang mahasiswa/jiwa muda. Sakit mata aku, panas hati aku.

Tapi tak apa; bila aku teringat je peribahasa ni, dah macam sedikit sebanyak menghilangkan keresahan kat hati sensitif aku ni. Biarlah masa muda ni terpaksa hidup dalam kesempitan duit, biarlah masa muda ni dengar orang asyik mengadu dekat dua ekoq gergasi tu yang belum tentu nak tolong depe sedangkan Sang Gergasi yang cipta kita dan melihat gerak-geri kita selalu ada untuk kita; kita je yang segan/sombong nak mintak tolong (aku juga termasuk dalam golongan tu).

Nak buat macam mana. Ini ujian aku sekarang. Aku akan dapat rezeki yang lebih baik lepas ni, mungkin? Dia Maha Pemurah, Maha Adil. Aku susah sekarang, insya-Allah aku akan senang juga; kalau bukan kat sini, kat akhirat agaknya. 

:)

No comments: